• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 עולמי

הערכה חדשה: 6.9 מיליון איש מתו ממגיפת הקורונה העולמית

מכון מחקר אמריקאי טוען: ברוב מדינות העולם יש מספר ניכר של מתים מקורונה שכלל לא דווחו | התחזית העגומה: בקצב הנוכחי, עד ספטמבר 2021 יהיו במצטבר מעל 9.42 מיליון מתים

קבורת חולה קורונה בבנגלדש. צילום: שאטרסטוק

ניתוח נתונים חדש על מחיר קורבנות אדם במגיפת הקורונה מעלה אפשרות ש-6.9 מיליון מתו בכל העולם במגיפה – כלומר יותר מפני 2 מכפי שמדווח רשמית. נכון ליום ו' האחרון מתו עד כה ב-220 מדינות מתחילת המגיפה ועל סמך דיווחיהן של אותן מדינות למסד הנתונים של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, מעל 3.2 מיליון מחולי הקורונה.

הניתוח החדש, שפרטיו פורסמו בסוף השבוע באתר IHME בוצע על ידי צוות חוקרים ממכון למדידות, הערכות וצפי בנושאי בריאות של אוניברסיטת וושינגטון (University of Washington’s Institute for Health Metrics and Evaluation). לפי אותו ניתוח,  התחזית היא כי בקצב הנוכחי יש לצפות שעד 1 בספטמבר 2021 יהיו במצטבר מעל 9.426 מיליון מתים.

תמותה מקורונה בעשר מדינות. מקור: STAT

החוקרים מעריכים כי בארה"ב למשל מתו מאז תחילת המגיפה 905 אלף – כלומר ב-61% יותר מהנתונים הנוכחיים של ה-CDCי– 561,594. אם התחזית החדשה תתאמת, מספר קורבנות הקורונה בארה"ב יהיה גבוה ממניין המתים ב"שפעת 1918" שבה כ-675 אלף אמריקאים נפטרו.

מנהל המכון שביצע את המחקר החדש, כריסטופר מאריי (Christopher Murray), אמר: "קרוב לוודאי שהנתונים עדיין לא דומים בכל הנוגע לתמותה גלובלית שהתרחשה במגיפת השפעת הספרדית (1918). בהינתן שבנקודת זמן זאת עדיין אין בהירות לגבי היקף התמותה בהודו וגם כיצד ענקית האוכלוסיה הזאת תתמודד עם מגיפת הקורונה. התחזית שלנו היא שקצב העלייה בתמותה שם יימשך. בכך, covid-19 עומדת להיות 'יריבה' לשפעת הספרדית בכל הנוגע לרמות הנתונים הגלובליות וככל הנראה עוד לפני שנראה את סוף הפנדמיה הזאת".

עורכי המחקר טוענים שברוב מדינות העולם יש מספר ניכר של מתים מקורונה שכלל לא דווחו או שיש תת דיווח ואפילו הערכת חסר וכל זאת כתוצאה מהתנהלות מערכות הבריאות במדינות שאינן מצליחות לשלוט במגיפה ולמעשה כמעט שנכנעו לה. כמו כן, ברובן קיימת בעיה של מחסור בבדיקות יעילות.

אלא שבכמה מקרים נראה שיש למעשה גם פערים ניכרים בין מניין המתים האמיתי לבין זה המדווח עקב קשיים בגישה לנתונים ולפיכך לגבי רוסיה למשל או מצרים, ההערכה היא שמניין המתים האמיתי הוא סביב 170 אלף – כלומר – עד כדי פי 13 מהמדווח רשמית: ברוסיה דווח עד כה על 112,992 מקרי מוות ובהודו על 238,270 והחוקרים במכון האמריקאי סבורים, כאמור, שמדובר בדיווחי חסר משמעותיים.

לפי אותה תחזית, עד 1 בספטמבר הקרוב מניין המתים העולמי יהיה, כאמור, מעל 9.4 מיליון והודו "תחלוף על פני ארה"ב" ותהיה אז המדינה שבה מניין המתים הוא הגבוה ביותר בעולם. בתת היבשת, לפי מפקדי אוכלוסיה רשמיים, יש 1.39 מיליארד בני אדם.

עורכי המחקר הדגישו כי ההערכות שלהם נוגעות ישירות למחלת הקורונה ואינן כוללות תמותה שהיא תוצאה של שיבושים בכל הנוגע למתן שירותי בריאות שהמגיפה חוללה, למשל: אנשים שכלל לא פנו לקבל טיפול רפואי, למשל להתקפי לב, מאחר שחששו מהדבקה בבתי חולים.

נושאים קשורים:  תמותה,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
10.05.2021, 19:19

מדהים שמעל שנה אחרי ואף אחד לא חושב שאולי דווחו יותר מדי בשל הערכת יתר של רבים שהיו מתים מסיבות אחרות. הרי בשיא התקופה גם חללי תאונות דרכים שנמצאו עם קורונה, נחשבו כחללי המגפה. באיזה שלב אמורה להיכנס קצת בינה ומחשבה בהירה לאנשים העוסקים בתחום?!

אנונימי/ת
11.05.2021, 12:42

מה שכתבת זו דיסאינפורמציה פופוליסטית.