חדשות

צריכת חלב כגורם מגן מפני סרטן מערות האף והלוע

ממחקר חדש שנערך בהונג קונג עולה כי שתייה של יותר מחמש כוסות חלב בחודש הפחיתה את הסיכון סוג לסרטן ראש-צוואר ב-32% בקרב אנשים שצרכו כמות זו של חלב בשנים קודמות

חלב (צילום: אילוסטרציה)
חלב (צילום: אילוסטרציה)

מחקרים מדעיים מצביעים על כך ששמירה על משקל גוף תקין, תזונה נכונה על מרכיביה השונים ופעילות גופנית, מפחיתים את הסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים. מחקר תצפיתי חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי לאונקולוגיה Frontiers in Oncology, התמקד במוצרי חלב ובדק את הקשר בין צריכת חלב והסיכון לחלות באחד מסרטני ראש-צוואר הנקרא סרטן מערות האף והלוע.

המחקר נערך בהונג קונג, בחמישה בתי חולים מרכזיים בין השנים 2014-2017, והשתתפו בו 815 חולים וכן 1,502 בריאים.

המשתתפים במחקר נשאלו על הרגלי צריכת החלב בעברם במהלך החיים. בנוסף נשאלו גם על מוצרי חלב אחרים שאכלו בילדות ואף בהמשך, כמו גלידה, יוגורט וגבינה. החוקרים חילקו את השאלות לארבע תקופות חיים שונות בעברם של המשתתפים, כשהיו בגיל 6-12, 13-18, 19-30 וכן על מנהגי שתיית חלב ואכילת מוצרי חלב בנקודת הזמן של עשר שנים לפני גיוסם למחקר.

המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות, קבוצת הנמנעים מצריכת מוצרי חלב, קבוצת הצורכים מדי פעם (פחות מחמש כוסות חלב או שמונה מנות של מוצרי חלב אחרים בחודש) וקבוצה של כאלו שצורכים חלב בקביעות (יותר מחמש כוסות או שמונה מנות של מוצרי חלב אחרים בחודש).

מהממצאים של המחקר התצפיתי עלה כי שתייה של יותר מחמש כוסות חלב בחודש הפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן מערות האף והלוע ב-26% בקרב המשתתפים שנהגו לשתות חלב בתקופה שהיו בגיל 6-12, ב-32% בקרב המשתתפים ששתו חלב כשהיו בגיל 13-18 וכן בקרב אלו ששתו חלב כשהיו בגיל 19-30 וב-28% בין המשתתפים ששתו חלב במהלך עשר השנים לפני הגיוס למחקר. לא נמצא קשר בין צריכת מוצרי חלב אחרים והפחתת הסיכון לחלות.

לסיכום, החוקרים מציינים כי ממצאי המחקר התצפיתי מצביעים על חלב כגורם מגן אפשרי מפני סרטן זה. כלומר, שתייה של יותר מחמש כוסות חלב בחודש הפחיתה את הסיכון לסרטן ב-32% בקרב אנשים ששתו כשהיו בגיל 13-18 או בגיל 19-30.

באגודה למלחמה בסרטן ממליצים למעוניינים לצרוך חלב ומוצרי חלב, לעשות זאת כחלק מתפריט מאוזן הכולל את כל אבות המזון, סיבים תזונתיים, ובייחוד ירקות ופירות טריים בשלל צבעים. עוד מדגישים באגודה כי יותר משליש ממחלות הסרטן ניתנות למניעה באמצעות אימוץ אורח חיים בריא, הכולל הימנעות מעישון, מהשמנת יתר, מחוסר פעילות גופנית, מתזונה לקויה ומשתיית אלכוהול מופרזת.

נושאים קשורים:  צריכת חלב,  סרטן ראש-צוואר,  מחקר,  חדשות,  האגודה למלחמה בסרטן
תגובות
19.06.2019, 21:51

אנא הפסיקו עם זה. די כבר. שום מחקר תצפיתי לא יאפשר לקבוע ש"שתייה של יותר מחמש כוסות חלב בחודש הפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן מערות האף והלוע" כמו שגם לא ניתן לקבוע מתצפית ששימוש במברשת שיער מונע התקרחות... כדי לקבוע קשר של סיבה ותוצאה צריך מחקר התערבות מבוקר הקצאה אקראית R.C.T

11.07.2019, 07:48

רמאים...זה פורסומת מוטעית לחלב..שהוא רע ביותר לגוף. העגל מכפיל את משקלו כל 3 חודשים...זה מסרטן הארוך טווח