חדשות

לראשונה בישראל: קורס מיוחד לטיפוח המנהלות הבאות במערכת הבריאות

משרד הבריאות יזם קורס מנהיגות קלינית לרופאות שסומנו על ידי הנהלות המרכזים הרפואיים הממשלתיים כמועמדות פוטנציאליות לתפקידי ניהול בכירים

משתתפות קורס מנהיגות קלינית והנשיא ראובן ריבלין

לראשונה בישראל: החל קורס מנהיגות קלינית המיועד לרופאות שהומלצו על ידי הנהלות המרכזים הרפואיים הממשלתיים כפוטנציאל ניהולי מבטיח. את הקורס יזמו חטיבת המרכזיים הממשלתיים במשרד הבריאות ויועצת המנכ"ל לשוויון מגדרי. פתיחת הקורס צוינה בשבוע שעבר באירוע חגיגי בית הנשיא בירושלים, בהשתתפות הרופאות שייקחו בו חלק.

לירון זהר, יועצת מנכ"ל משרד הבריאות לשוויון מגדרי, אמרה לרגל פתיחת הקורס: "בוגרות הקורס הן סוכנות שינוי חשובות שבוודאי יטביעו חותמן על המערכת. אלא שבמקביל חשוב לשנות את הסביבה הארגונית שבה יפעלו ולאפשר את השינוי שייטיב עם המערכת ועם המטופלים".

תכנית הקורס נבנתה גם בהשתתפות חברת דרך אישה ואוניברסיטת בן גוריון. ״דרך אישה״, בניהולה של עינת וייסבורט, מובילה חזון שמרכזו יצירת שינוי בנושא האיזון המגדרי בארגונים השונים. החברה היא בין המובילות בישראל בקידום נשים בארגונים ויש לה ניסיון בעבודה עם למעלה ממאה חברות ציבוריות, חברתיות ובטחוניות מהתעשייה ומההייטק.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אמר באירוע כי ההכרזה על תחילת הקורס היא משמעותית גם לרגל יום האישה הבינלאומי כיוון שרופאות מצוינות הן דור העתיד של ההנהלה הבכירה במערכת הבריאות.

יחד עם זאת, חובה להצביע על  דו"ח הממונה על השכר באוצר שפורסם באחרונה שבו הוצגו פערי השכר בין גברים לנשים במערכת הבריאות הממשלתית. הפער הוא מהגבוהים ביותר במשק בהשוואה לשאר המגזרים הציבוריים. הוא עומד על 28% בממוצע. משרד הבריאות מסביר את הסיבות העיקריות לכך שרופאים גברים פונים לרפואה הפרטית בעוד נשים בוחרות בפרקטיקות פחות מתגמלות.

משרד הבריאות פועל עתה בדרכים שונות כדי לשנות מציאות זו כדי להעלות את הייצוג הנשי בצמתי קבלת ההחלטות ובהנהגת המערכת. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר בהקשר לכך: "בקדנציה האחרונה היתה לי הזכות למנות מנהלות בתי חולים חדשות, לקחת חלק במינוי מנהלת ראשונה לקופת חולים. כמו כן, כיום 55% מכלל הסטודנטים לרפואה בישראל הן נשים והפער בין שני המגדרים במקצוע זה נסגר. יחד עם זאת, עדיין יש מעט מדי מנהלות בתי חולים, מעט מנהלות מחלקה ושכר הרופאות עדיין נמוך משמעותית משכר הרופאים ובנושא הזה צריך יהיה לטפל".

יש לציין שכיום חמש רופאות מנהלות בתי חולים בישראל: פרופ' אורנה בלונדהיים, מומחית ברפואת ילדים ופגים מנהלת את "העמק" - היתה האישה הראשונה בארץ שנבחרה לנהל בית חולים; ד"ר ענת אנגל, מומחית ברפואה פנימית ובעלת תואר שני במינהל מערכות בריאות, היא מנהלת בית החולים וולפסון בחולון; ד"ר אסנת לבציון־קורח, רופאת ילדים, מנהלת כיום את בית החולים אסף הרופא-שמיר; ד"ר שרית אבישי־אלינר, מנהלת את  בית החולים קפלן וד"ר תמר אלרם, מנהלת את "הדסה הר הצופים". בנוסף להן, סיגל רגב־רוזנברג נבחרה השנה לתפקיד מנכ"לית קופת חולים מאוחדת - האישה הראשונה בתפקיד זה.

חוסר איזון בין נשים לגברים ברפואה בארה"ב

הפערים בין נשים לגברים במקצוע הרפואה אינם אופייניים רק לישראל. בשנה שעברה פרסמה ד"ר אליזבת פורמן (Poorman), רופאה ראשונית במסצ'וסטס ומדריכה קלינית בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד בבוסטון, מאמר במהדורה הבינלאומית של היומון "גרדיאן" שבו הציגה סדרת נתונים להמחשת הפער הזה.

במקצוע הרפואה, שיעור השחיקה של רופאות כפול מזה של רופאים-גברים, ובקרב רופאות בארה"ב, שיעור ההתאבדויות, כתוצאה משחיקה, גדול פי 2.5 עד 4 בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

"התוצאה היא", כתבה פורמן, "שאנחנו מאבדים חלק לא מבוטל ממאגר הרופאים המוכשרים ביותר שלנו. תרבות המקצוע ממשיכה להציג חוסר איזון בין נשים לגברים, לרעת הראשונות, כמעט בכל פרמטר ולאורך כל השלבים בקריירה שלהן. התוצאה: רבות עוזבות לאחר זמן מה.

מאז 1992 נשים מהוות לפחות 40% מכלל הסטודנטים לרפואה בארה"ב וב-2018 נרשם אפילו שיא – מעל 50%. יש טוענים כי המסה הקריטית שנוצרה תשנה את התרבות המקצועית. אלא שעדיין רק 15% מהנשים מנהלות מחלקות בבתי חולים, שיעור דיקניות בתי הספר לרפואה בארה"ב רק 16% ובעשר השנים האחרונות רק 30% מהנשים באקדמיה בתחום הרפואה קיבלו קידום בתפקידן ובמשרותיהן.

פרופ' ג'ולי סילבר, מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד, צוטטה במאמר זה כשאמרה: "הרפואה צריכה לפתוח את הדרך ולהוביל במאמצים להשגת שוויון מגדרי".

עם זאת, סקר שנערך על ידי Stat News ו-Medscape בארה"ב העלה כי בין הצדדים המכוערים המשפיעים על החלטות רופאות לעזוב את המקצוע: 41% דיווחו שחוו הערות מעליבות ופוגעניות מצד מטופלים בהתייחס למגדר, בהשוואה ל-6% בין הרופאים הגברים.

וכן, גם השכר השנתי הממוצע של הרופאים הגברים גבוה ב-105 אלף דולר לפחות מזה של רופאות: 355 אלף דולר לעומת 224 אלף דולר. הפערים נעים בהתאם למומחיות אבל כללית, שכר שעתי של רופאה בארה"ב נמוך בכ-40% מזה של רופא. ברפואת משפחה הפער בשכר הוא: 243 אלף דולר לגברים לעומת 164 אלף דולר לנשים, ברפואה פנימית 275 אלף דולר לעומת 202 אלף דולר ובפסיכיאטריה 270 אלף דולר לעומת 200 אלף דולר.

נושאים קשורים:  עינת וייסבורט,  חברת דרך אישה,  רופאות,  הנשיא ראובן ריבלין,  מנהלות בתי חולים,  חדשות,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות