מגזין

פרופיל רפואי: ד"ר אוצם חסיד, מנהל מחלקת עיניים במרכז הרפואי זיו

"חובה להציב את מערכת הבריאות במיקום שווה ערך למערכת הביטחון, שכן מדובר בחיי אדם וברווחתם", אומר המומחה לרפואת עיניים ומנתח הרשתית מביה"ח בצפת

"אנו פועלים רבות להרחבת מחלקת העיניים במרכז הרפואי זיו והשירותים המוענקים בה למטופלים, כדי שתושבי הצפון לא ייאלצו לכתת רגליהם למרכז הארץ ויוכלו לקבל מענה רפואי לכל צורכיהם בסמוך למקום מגוריהם. אני גאה ושמח על האפשרות להמשיך לרפא, להשפיע ולשפר דווקא כאן. פה גדלתי ופרחתי מקצועית. זה הבית", אומר ד"ר אוֹצֶם חסיד, מנהל מחלקת העיניים בבית החולים זיו בצפת.

ד"ר חסיד, בן 45, נשוי ואב לשניים, מתגורר בראש פינה, רופא עיניים, מנתח רשתית, מאבחן ומטפל במחלות רשתית וקטרקט, מונה בסוף שנת 2017 לניהול מחלקת העיניים. הוא בוגר בית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה, התמחה ברפואת עיניים במשך שנה וחצי בבית החולים סורוקה בבאר שבע ולאחר מכן ב"זיו" בצפת. עבר תת התמחות במחלות וניתוחי רשתית העין בוונקובר, קנדה.

ד"ר חסיד אומר כי רפואת עיניים הנה תחום מרתק ברפואה. "אני אוהב מאוד לעבוד עם אנשים, אני איש של אנשים. התחלתי את דרכי האקדמית בלימודי ביולוגיה, אולם במעבדה יש אינטראקציה פחותה עם בני אדם. שמח שעברתי לתחום הרפואה שכל מהותה היא אדם למען אדם. בחרתי ברפואת עיניים כי מדובר בתחום אסתטי, קטן, מאוד אלגנטי והיי-טקי, המשלב מכשור חדשני ביותר.

"אני מוצא עניין מיוחד בתחום בעיות הרשתית של סוכרתיים וכן במחלות חסימות כלי דם ברשתית. במחלקה אני מלווה סטודנטים לרפואה מהפקולטה לרפואה בגליל ומדריך אותם בהיבטים המקצועיים השונים. במקביל, אני מלמד אותם על המשמעות הרחבה יותר הטמונה בהצטרפות לעולם הרפואה, מדבר אל לב הסטודנטים ומנסה לשכנעם להישאר לגור ולעבוד בגליל עם סיום הלימודים".

בשנה האחרונה, מספר ד"ר חסיד, "מאז התמניתי לניהול המחלקה, הרחבנו את צוות המחלקה וקיבלנו לשורותינו מומחית לגלאוקומה וניתוחי עיניים ורופא עיניים ומנתח לילדים. בנוסף, רכשנו מכשור מהמתקדמים בעולם למיפוי קרנית, למדידת עדשות לניתוחי קטרקט ועוד. אני גאה ושמח על האפשרות להמשיך לרפא, להשפיע ולשפר דווקא כאן, ב'זיו'.

"חשוב לי לציין כי רפואה בכלל ורפואת עיניים בפרט כרוכה בהרבה הקרבה ומאמץ יומיומי שהתאפשר לי אך ורק בזכות אשתי וילדיי, שלמרות כל הקשיים ליוו ומלווים אותי לאורך כל הדרך הארוכה שעברתי עד כה", הוא מבקש להדגיש.

מהו המוטו שלך בעבודה היומיומית?

"להתייחס לכל מפגש עם מטופל כאילו אני מטפל בבן משפחה שלי. עם גישה כזו, נמצאים תמיד בדרך הנכונה".

ספר בבקשה על מקרה בלתי נשכח בחיים המקצועיים?

"היתה לי מטופלת שבעקבות קטרקט מתקדם סבלה מאובדן הראייה עד לכדי עיוורון במשך קרוב לעשור אבל נמנעה לעבור ניתוח בשל פחד. ניתחנו אותה ב'זיו' בניתוח די מורכב בגלל המצב הכה מתקדם של הקטרקט וביום למחרת, כשהסרנו את התחבושות מעיניה, היא פשוט התחילה לראות שוב לאחר שנים רבות שבהן לא ראתה כלום, לא את נכדיה ויקיריה, לא אנשים, לא נוף, כלום. היא בכתה והתרגשה מאוד וגם אנחנו התרגשנו איתה".

מיהו המודל לחיקוי שלך?

"הרמב"ם, רבי משה בן מימון, הוא מודל החיקוי שלי. מדובר באיש אשכולות שהיטיב לשלב בין תיאוריה לבין עשייה. מחשובי הפילוסופים בימי הביניים, מדען, רופא, חוקר ומנהיג דגול שהיטיב עם הקהילה. אחד האישים החשובים והמוערכים ביותר ביהדות, אבל לא רק בה. הוא היה רופאו של בן המלך המצרי ושל המשנה למלך וחי יומיום את החיבור בין הרוח לבין המדע". ואם תהיתם על ייחודיות שמו הפרטי של ד"ר חסיד, הרי שהשם אוצם מקורו בתנ"ך. אוצם היה אחיו של דוד המלך ואחד משבעת בניו של ישי.

אם לא היית רופא?

"אם לא הייתי רופא הייתי מטייל וחוקר את העולם, כגיאוגרף או אפילו כאנתרופולוג המגלה תרבויות חדשות והתנהגויות אנושיות לא מוכרות לי".

מה אתה אוהב לעשות בשעות הפנאי?

"אני מאוד אוהב לשחק שח. אני רוכב על אופניים ומאוד אוהב לעשות זאת. זה מנקה לי את הראש, מעניק כוחות, מאתגר ומאזן אותי. גם צפייה בסרט טוב או קריאת ספר משובח משמחות אותי מאוד".

לסיום, מה היית משנה במערכת הבריאות?

"על הממשלה לשנות את התפישה הכוללת לגבי מערכת הבריאות. מערכת הבריאות איננה סרח עודף בקיום הלאומי, אותו מתחזקים בלית ברירה ומקצצים ממנו תקציבים חדשות לבקרים. חובה להציב את מערכת הבריאות במיקום שווה ערך למערכת הביטחון, שכן מדובר בחיי אדם וברווחתם. אני סבור כי בריאות, חינוך וביטחון הם התשתית המרכזית לקיום שלנו. חינוך ובריאות הם ביטחון וכך גם צריך להתייחס אליהם".

נושאים קשורים:  ד"ר אוצם חסיד,  רפואת עיניים,  ניתוחי רשתית,  המרכז הרפואי "זיו",  חדשות,  מגזין,  ניתוחי קטרקט
תגובות