זאבת

זיהוי מוקדם של פגיעה שקטה בשריר הלב בחולי זאבת לא פעילה

חולים עם זאבת שאובחנה לאחרונה ושלא טופלו עד כה, גם כאלו עם מחלה לא פעילה, ככל הנראה סובלים ממחלה לבבית שקטה, דבר שמצביע על החשיבות של איתור מוקדם של מעורבות לבבית. שימוש ב-MRI בפרוטוקול T1 ללא חומר ניגוד ובמדידת נפח חוץ תאי יוכלו לעזור באיתור מחלה לבבית מוקדמת, לפני שמתגבשת רקמת צלקת ופגיעה בתפקוד הלב

לב אנושי (צילום: אילוסטרציה)

דימות בעזרת MRI לבבי מאפשר הערכה של שריר הלב – החל מתכונות הרקמה ועד לשינויים תפקודיים, במטופלים עם זאבת (Systemic Lupus Ertyhematous). דימות בעזרת על-קול (Echocardiography) מזהה פיצוי לבבי לנזק קיים. במחקר זה נבחן השימוש ב-MRI בפרוטוקול לבבי בשביל לאתר סימני אזהרה מוקדמים למעורבות לבבית שקטה ובשביל לקבוע זמן להתחלת טיפול בזאבת. במחקר התבצעה הערכה קלינית ובעזרת MRI ב-50 חולי זאבת חדשים שלא טופלו מעולם, 60 מטופלים עם זאבת ארוכת שנים ו-50 מקרי ביקורת בריאים. המחקר הוא מחקר עוקבה שהתבצע בשלושה מרכזים.

ניתוח מידע על אנזימים לבביים, נוכחות של רקמת צלקת (Fibrosis) מקומית בשריר הלב שנראית כהאדרה מאוחרת של חומר הניגוד Gadolinium, שינויים בעקבות מאמץ וחישוב דו-חדרי של מקטע הפליטה (Ejection Fraction) לא עזרו לזיהוי פגמים לבביים במטופלים עם זאבת חדשה. לעומת זאת, שריר הלב ב-T1 ללא חומר ניגוד ונוזל חוץ תאי (Extracellular Volume) שמהווים מדד ל-Extracellular matrix, היו מוגברים בחולים עם זאבת חדשה. עלייה זו לא הייתה קשורה בחומרת מחלת הזאבת (שינוי ממוצע ± סטיית תקן – 79 ± 1,369 מילישניות לעומת 57 ± 1,092 מילישניות בקבוצת הביקורת עבור T1 ללא חומר ניגוד; 5% ± 32 לעומת 3% ± 24 בקבוצת הביקורת לנפח חוץ תאי, p<0.001 לשניהם).

מקור: 

Guo Q.  et al (2018). Arthritis & Rheumatology Volume 70, Issue 12;

נושאים קשורים:  זאבת,  דימות,  פגיעה לבבית,  קבוצת ביקורת,  מחקרים
תגובות