• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

"בריאות בכף היד": כל המידע הרפואי יונגש בקרוב למטופלים גם בדיסק און-קי

במהלך שמוביל משרד הבריאות יוכלו חברי קופות החולים לקבל מידע רב ומקיף בתיק מקוון כולל מידע המגיע מארגונים המחוברים בתקשורת מאובטחת עם קופות החולים כמכונים ובתי חולים

דיסק-און-קי (צילום: אילוסטרציה)
דיסק-און-קי (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות הפיץ שלשום (ב') למנהלי קופות החולים חוזר מנכ"ל המפרט את התכנית החדשנית, לפיה המידע הרפואי של כל המטופלים בארץ יונגש להם באופן דיגיטלי. בעתיד הם אף יוכלו לקבל את כל המידע בהתקן אישי נייד (Disc on key).

משרד הבריאות מכנה את הפרויקט "בריאות בכף היד". מטרתו היא להסדיר את הנגשת המידע הרפואי למטופלים באופן דיגיטלי ועל ידי כך להגדיל את מעורבות המטופלים בתהליך הטיפול, "להפכם לשותפים פעילים בניהול מצבם הבריאותי תוך קבלת תמונה רפואית אישית לצורך התייעצויות עם גורמים רפואיים נוספים ולשם הגדלת שקיפות המידע", מדגיש החוזר.

על פי החוק, חלה חובה להציג למטופל את המידע הרפואי הנוגע לו. הוא זכאי לקבל העתק של מידע זה. כיום, רוב ארגוני הבריאות מאפשרים למטופלים גישה דיגיטלית לתיק רפואי אישי מקוון (PHR – Personal Health Record), שבו יכול המטופל לצפות בתיעוד ההיסטוריה הרפואית שלו.

המהלך שמוביל משרד הבריאות יאפשר קבלת מידע רב ומקיף הרבה יותר עבור כל מטופל, באמצעות הרחבת המידע הקיים בתיק המקוון והכללת מידע המגיע מארגונים המחוברים בתקשורת מאובטחת עם קופות החולים (בתי חולים, מכונים).

בעתיד מדגיש חוזר המנכ"ל יידרשו הקופות להציע למטופל גם התקן נייד, שיכלול את קובץ המידע הרפואי שלו ללא צורך בחיבור לרשת האינטרנט. התקן זה יאפשר למטופל להתבונן, ללמוד ולהבין את המידע הקיים עליו, כמו גם להתייעץ עם גורמים שמחוץ לקופות החולים.

הפרויקט יבוצע בשלושה שלבים. בשלב הראשון - עד חצי שנה ממועד פרסום חוזר זה, יוצג המידע במערכות האלקטרוניות של קופות החולים במסגרת התיק הרפואי האישי. בשלב השני - עד שנה ממועד פרסום חוזר זה, יועלה כל המידע ברשת שיתוף מידע. בשלב הבא - עד שנתיים לאחר מימוש שלב ב', יוכל המטופל לקבל מקופת החולים שבה הוא חבר את ההתקן האישי הנייד.

משרד הבריאות החל להנחות את קופות החולים בדבר סוג המידע והאופן שבו ייכלל המידע בתיק האישי המקוון (PHR) של כל מטופל, כמו כן לגבי האופן שבו יהיה על הקופה להסביר למטופל את מהות המידע. היא תחויב לתת  למבוטחיה גישה למערכת המקוונת, ללא עלות נוספת.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר: "מדובר במהלך מרכזי שהמשרד, כחלק ממהלכיו השונים, מקדם. הוא מהווה רכיב מרכזי בשירות בסיסי שמערכת הבריאות הישראלית תעניק לכלל אזרחי המדינה. המהלך יוכל לאפשר לכל אזרח לקבל את כל המידע הנמצא בקופת החולים שבה הוא מקבל את השירות, בדרך שתאפשר לו הבנה טובה יותר בדבר אופן הטיפול שקיבל או יקבל, בכל זמן, מקום ודרך שירצה בה, והרבה יותר מהמידע הקיים ברשותו כיום".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הוסיף: "הרעיון שהמטופל עומד במרכז העשייה מנחה את המשרד בהובלה וביישום תהליכים מורכבים שמתאימים את מערכת הבריאות לעתיד. אנחנו מאמינים בצורך לשמור על שקיפות מול המטופלים, לשתף אותם במידע ובתהליכי הטיפול ולעודד אותם למעורבות וללקיחת אחריות על בריאותם. הנגשת המידע היא צעד חשוב בקידום תפיסה זו".

נושאים קשורים:  מידע רפואי,  תיק רפואי מקוון,  הנגשת מידע רפואי,  קופות החולים,  דיסק און-קי,  חדשות,  פרויקט "בריאות בכף היד"
תגובות