חדשות

שערוריה ביפן: אפליית נשים במבחני קבלה לאוניברסיטת הרפואה של טוקיו

משנת 2011 הדרג הבכיר של המוסד האקדמי היטה באופן יזום את תוצאות מבחני הקבלה של מועמדות כדי להבטיח שנשים לא יהוו יותר מ־30% מאוכלוסיית הסטודנטים לרפואה

אוניברסיטת הרפואה של טוקיו. אפליית נשים צילום: ויקיפדיה

אוניברסיטת הרפואה של טוקיו (Tokyo Medical University) המוערכת, שנחשבת לאחד מבתי הספר לרפואה היוקרתיים והטובים ביותר במדינה, מואשמת בהתנהגות סקסיסטית מחפירה: משנת 2011 הדרג הבכיר של המוסד הפרטי היטה באופן יזום את תוצאות מבחני הקבלה של מועמדות כדי להבטיח שנשים לא יהוו יותר מ־30% מאוכלוסיית הסטודנטים לרפואה.

את השערוריה חשף בסוף השבוע היומון "יומיורי שימבון" (Yomiuri Shimbun) ובעקבותיו הלכו כלי תקשורת אחרים שהוסיפו פרטים.

על פי הדיווחים, מתנהלת עתה חקירה רשמית על הפרשה השערורייתית. את הקנוניה גיבשה הנהלה בית הספר לרפואה לאחר שהתברר כי מספר הנשים שעוברות בהצלחה את מבחני הכניסה עלה בהתמדה והתקרב ל־40%.

בדיווחי התקשורת היפנית נמסר כי "הנהלת בית הספר סבורה שאין סיבה להשקיע בנשים משום שהן יתקשו לשרוד במקצוע. סטודנטיות רבות בסופו של דבר עוזבות את מקצוע הרפואה משום שהן יולדות או מגדלות ילדים", כך צוטט מקור שחשף את הפרשה.

כבר ביוני היתה האוניברסיטה הרפואית נתונה תחת ביקורת לאחר שנתגלה כי בכיריה קיבלו שוחד מפקיד בכיר במשרד החינוך. יו"ר דירקטוריון בית הספר לרפואה ונשיא האוניברסיטה אולצו להתפטר בחודש שעבר. שניהם היו מעורבים ב"ניפוח ציונים" עבור אחד מילדי אותו בכיר במשרד החינוך כדי שיוכל להתקבל ללימודי רפואה.

על פי התקשורת היפנית, מתוך 1,019 פניות של נשים שביקשו השנה ללמוד רפואה באותו מוסד, רק 30 התקבלו, כלומר פחות מ-3%. על פי דו"ח ה-OECD, נשים מהוות פחות מ-25% מכוח האדם הרפואי – השיעור הנמוך ביותר בקרב 34 המדינות המפותחות בעולם.

פרופ' יוסוקו צוגאווה, כיום בבית ספר לרפואה של אוניברסיטת קליפורניה בלוס-אנג'לס (UCLA), פרסם בשנה שעברה מחקר לפיו בקרב מטופלים שקיבלו את הטיפול הרפואי אצל רופאות בארה"ב היו באופן מבוהק פחות מקרי מוות ופחות שיעורי אשפוז חוזר, בהשוואה לטיפול שניתן על ידי רופאים-גברים.

חשיפת הפרשה ביפן מסעירה את המדינה. היא גם מביכה את ראש הממשלה שינזו אבה, שחרט על דגלו את המאבק להשגת שוויון מגדרי.

בביקורת שנמתחה על האוניברסיטה הרפואית של טוקיו נאמר בין השאר: "הנהלת בית הספר הזה לוקה בחשיבה מיושנת שאבד עליה הכלח". המבקרים דרשו מהממשלה לבטל את כל ההטבות הכספיות שהמוסד מקבל.

יש לציין כי ביפן נשים מופלות לרעה בשוק העבודה, הן בסיכוי הקבלה לעבודה, במשכורת ובקידום בגלל ההנחה שהן ייאלצו לעזוב את משרתן אחרי שיתחתנו או יביאו ילדים לעולם.

נושאים קשורים:  אפליה מגדרית,  אוניברסיטת הרפואה של טוקיו,  סטודנטיות לרפואה,  אפליית נשים,  חדשות
תגובות