חדשות

מחקר ב"שיבא" יבדוק השפעת מזון שטוגן בטמפ' גבוהות על הופעת אלצהיימר

מחקר קודם שנערך במרכז לחקר המוח במרכז הרפואי "שיבא" מצא, כי עכברים שקיבלו תזונה עשירה בגליקוטוקסינים, הנוצרים בבישול או בטיגון בטמפרטורות גבוהות, היו בעלי סיכון רב יותר להופעת המחלה

טיגון צ'יפס בשמן עמוק (צילום: אילוסטרציה)

במרכז לחקר המוח במרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר מתחיל בימים אלה מחקר שבו נבדקת ההשפעה הרעילה של גליקוטוקסינים – חומרים הנוצרים משילוב בין סוכרים לחלבונים - על מוחם של בני 65 ומעלה. כך מדווח הבוקר (יום ב') העיתון "ידיעות אחרונות".

לפי הדיווח, רמה גבוהה של חומרים רעילים אלו, הנוצרים בין השאר מטיגון מזון בטמפטרטורות גבוהות מאוד, עלולה לגרום לסוכרת, למחלות קרדיווסקולריות, למחלות כליה וייתכן שגם אלצהיימר.

לפי הדיווח, מנהלת המרכז לחקר המוח ב"שיבא", פרופסור מיכל שניידר-בארי, ציינה כי ניסוי בעכברי מעבדה הראה שהזנתם במזון עשיר בגליקוטוקסינים גרם לירידה בתפקודי הזיכרון והלמידה.

החומרים הרעילים הללו יכולים להיווצר בעת שמזון – בעיקר בשר, גבינות, טוגנים ופיצות - חומם בצלייה, טיגון, אפייה או בהרתחה ממושכת והגיע לטמפרטורה של יותר מ-120 מעלות. בדיווח נמסר, כי בסטייק שנצלה על האש יש פי שלושה יותר גליקוטוקסינים לעומת קציצות מאותו נתח בקר שבושלו ברוטב. בעוף שנאפה בתנור יש פי שניים יותר חומרים אלו מאשר בעוף שבושל במרק.

העיתון מסר, כי השלב הראשון במחקר, שנעשה כאמור בעכברים, העלה שככל שצריכת מזון צלוי, אפוי ומטוגן גבוהה יותר - כך גדל הסיכוי לחלות מוקדם יותר באלצהיימר.

בשבוע שעבר פירסמו חוקרים בבריטניה המלצה לפיה ראוי לצרוך פחות מזון שנשרף בטיגון, כמו טוסט או צ'יפס, מאחר שקיימת בכך סכנה מוגברת להופעת סרטן.

נושאים קשורים:  חדשות,  טיגון,  צלייה,  מחקר,  אלצהיימר,  גליקוטוקסינים,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות
אנונימי/ת
30.01.2017, 19:39

מחקר נוסף יבדוק עבודה בשיבא כגורם לדמנציה. ממש כיף שם. ממש.