חדשות

מרפאת לב ייעודית לנשים החלה לפעול במרכז הרפואי "בילינסון"

תספק שירותי אבחון וטיפול לגורמי סיכון להתפתחות מחלות לב ולמניעתן; תתמקד גם בנשים לאחר הריון בסיכון או אחרי מנופאוזה

המרכז הרפואי "בילינסון" הודיע אתמול (יום א') על פתיחת מרפאת לב רב-תחומית ייעודית לנשים, במסגרת המערך הקרדיולוגי של בית החולים, וכחלק מהמרכז לרפואה מגדרית ב"בילינסון", על רקע חשיבותו הגוברת של הנושא.

ד"ר אביטל פורטר (צילום: "בילינסון")

ד"ר אביטל פורטר (צילום: "בילינסון")

במרפאה יינתנו שירותי אבחון לגבי גורמי הסיכון להתפתחות מחלות לב ולמניעת תחלואה בקרב נשים בריאות הנמצאות בקבוצת הסיכון: נשים עם היסטוריה משפחתית של מחלת לב או עם מספר רב של גורמי סיכון, וכן לנשים שנבחנת עבורן האפשרות לטיפול הורמונאלי חליפי בעת המנופאוזה. בצוות המרפאה רופאים, צוות סיעודי, דיאטנית ופסיכולוגית.

ד"ר אביטל פורטר, מנהלת מרפאת "לב האשה" החדשה, המנהלת את תחום האשפוז במערך הקרדיולוגי, מסרה כי ייחודה של המרפאה הוא בכך שהיא מתמקדת בטיפול בנשים צעירות לאחר היריון שהוגדר כ"היריון בסיכון" (סוכרת הריונית, יתר לחץ דם הריוני, רעלת הריון); בנשים לאחר הפסקת המחזור החודשי עם גורמי סיכון למחלות לב וכן בנשים עם מחלת לב כלילית " נשית" - קרי ללא חסימות משמעותיות בעורקים הכליליים כפי שמתגלים בצנתור.

"מחקרים הראו", ציינה ד"ר פורטר, "כי סיכוייה של אישה שעברה היריון בסיכון גבוהים עד כדי פי 2 לחלות במחלת לב. במקרים רבים, לאחר הלידה, ערכי הסוכר ולחץ הדם חוזרים להיות תקינים ונראה שהגוף חוזר למצב בריאותי תקין. אך בפועל, האישה נמצאת עדיין בקבוצת סיכון לחלות במחלת לב. באופן טבעי, עם לידת התינוק, כל תשומת הלב מופנית אליו ותחום בריאות האישה נדחק מעט מתשומת הלב."

קבוצת נשים נוספת הנמצאת בקבוצת סיכון, הוסיפה ד"ר פורטר, הן נשים בגיל המעבר. התקופה שבה נפסק המחזור החודשי גורמת לשינויים הורמונאליים בגוף. הירידה ברמת האסטרוגן המלווה את הכניסה לגיל המעבר, ומעלה את גורמי הסיכון למחלת לב בקרב נשים. הפסקת המחזור מגדילה עד כדי פי 3 את הסיכון למחלות לב, בהשוואה לנשים עם מחזור. יש מגוון סימנים המעידים על הסיכון לתחלואה לבבית: עלייה במשקל, עלייה בערכי הלחץ דם ועלייה בערכי הכולסטרול הכללי ובמיוחד 'הכולסטרול הרע'
(ה-LDL) המגיעים לשיאם בגילאי 65-55. גם לטיפול הורמונאלי חליפי (HRT) הניתן לאחר הפסקת המחזור יש השפעה על תחלואת הלב.

הנתונים הסטטיסטיים השונים הנוגעים לתחלואת לב בקרב נשים – שהיא שונה במאפייניה מתחלואת הלב של גברים – מראים, כך ציינה ד"ר פורטר, כי 1 מכל 2 נשים עלולה לפתח מחלת לב או כלי דם (מה שעלול להוביל לאירוע מוחי); 64% מקרב הנשים שלוקות באופן פתאומי בהתקף לב לא חוו סימני מחלה קודמים; לנשים תסמינים שונים מאלו של גברים בעת התקף הלב - מה שמקשה על אבחון מוקדם ותורם לאיחור במתן הטיפול היעיל; ןל-90% מהנשים יש לפחות גורם סיכון אחד המעלה את האפשרות לפתח מחלות לב.

ד"ר פורטר, המארגנת כנס רפואי לנושאי תחלואת הלב אצל נשים שיתקיים ב"בילינסון" ביום רביעי השבוע (10 בדצמבר), אמרה כי "נשים רבות לא מודעות לכך שגורם התמותה מס' 1 בקרבן הן מחלות לב. לא כולן יודעות מהם המדדים התקינים לשמירה על בריאות. בעולם שבו נשים מתמרנות בין קריירה לבית, לא תמיד ניתנת תשומת לב מספקת למצב הבריאותי, לגורמי הסיכון ובכלל למניעת מחלות. המרפאה באה לתת מענה לכל אלו".

נושאים קשורים:  חדשות,  נשים,  בעיות לב,  רפואה מגדרית,  ד"ר אביטל פורטר,  המרכז הרפואי "רבין"
תגובות