חדשות

זה לא נגמר: גם פרופ' צופיה איש שלום, יו"ר איגוד הרופאות, הייתה קורבן להדרת נשים

פרופ' צופיה איש שלום, יו"ר איגוד הרופאות בהר"י, חוותה על בשרה תופעה של הדרת נשים: תחנת רדיו סירבה לראיין אותה ודרשה לראיין גבר במקומה בנושא מחקר שעמדה בראשו. פרופ' איש שלום: "זה מפחיד. אנשים עם דעות שאסור להשלים עימן חודרים לגופים רשמיים ממלכתיים"

פרופסור צופיה איש שלום (יח"צ)

פרופסור צופיה איש שלום (יח"צ)

"התופעה של הדרת נשים, כפי שהיא באה לידי ביטוי לאחרונה גם לגבי רופאות וחוקרות בתחום הרפואה – מפחידה", כך אומרת פרופסור צופיה איש שלום, יושבת ראש איגוד הרופאות בהסתדרות הרפואית בראיון מיוחד ל"דוקטורס אונלי".

"מדאיג אותי מאוד לראות כיצד מה שהחל כתופעה שעוררה בשלב הראשון אולי גיחוך, מתבררת יותר ויותר כדבר שאיננו בגדר 'מקרים שוליים'. האירועים הללו הם חלק מתופעה חמורה, זוחלת, של חדירה מצד גורמי הקצה לתוך חוג מקבלי ההחלטות", אומרת פרופסור איש שלום, שהיתה בעצמה קורבן להדרת נשים.

פרופסור איש שלום התייחסה למספר אירועים מהשבועות האחרונים.
האירוע הראשון עורר סערה, לאחר שפורסם באתר "דוקטורס אונלי" ובו שתי זוכות בפרס מטען משרד הבריאות, לא הורשו לעלות לבמה לקבל פרס בארוע ממלכתי של משרד הבריאות. השתיים התבקשו לשלוח גבר שיקבל עבורן את הפרס. בנוסף התבקשו הזוכות לשבת בנפרד משאר הזוכים ביציע שנסגר לנשים בלבד.

בארוע חמור אחר חוותה פרופ' איש שלום על בשרה את תופעת הדרת הנשים מהמרחב הציבורי, התרחש כשתחנת הרדיו הדתית המצליחה "קול ברמה", הפועלת מכוח זיכיון שידור שניתן לה מהמדינה, סירבה לראיין אותה בנושא מחקר שפירסמה. תלונה בעניין זה הוגשה לרשות השנייה לרדיו וטלוויזיה ונמסר שזו עשויה לקנוס את התחנה ב-60 אלף שקל.

בית החולים הציע לתחנה לראיין את פרופ' איש שלום, אך בתחנת הרדיו דרשו לראיין גבר. כאשר הובהר לתחנת הרדיו החרדית שאין אפשרות כזאת, ביטלה התחנה את הראיון

התלונה הוגשה לרשות השנייה לאחר שמפיק בתחנה פנה לדובר בית החולים רמב"ם, דוד רטנר, וביקש לתאם ראיון בעקבות מחקר בנושא מחסור בויטמין D בקרב עובדי הייטק. את המחקר הובילה פרופסור צופיה איש שלום, שהיא אנדוקרינולוגית ומנהלת היחידה למטבוליזם העצם והסידן ברמב"ם בשיתוף ארבע חוקרות נוספות. בית החולים הציע לתחנה לראיין את פרופ' איש שלום, אך בתחנת הרדיו דרשו לראיין גבר. כאשר הובהר לתחנת הרדיו החרדית שאין אפשרות כזאת, ביטלה התחנה את הראיון.

פרופ' איש-שלום, המכהנת כבר 6 שנים כיו"ר איגוד הרופאות, אמרה ל"דוקטורס אונלי": "בישראל לקח לנשים זמן רב לבסס את מעמדן בעולם הרפואה. בעבר הייתה אז מקובלת הגישה שאישה לא תוכל להשקיע כמו גבר בלימודי רפואה ובעיקר בעבודה התובענית בהמשך - ולכן תהיה למעשה עובדת בעלת הישגים נמוכים. אבל היום התפישה הזאת כבר כמעט שלא קיימת. נשים מנהלות מחלקות ובתי-חולים ומשמשות בתפקידים בכירים באקדמיה, אם כי עדיין לא במידה מספקת ביחס למספר העוסקות ברפואה. 'תקרת הזכוכית' מתחילה להיסדק".

על איזה מחקר ביקשו בתחנת הרדיו לראיין אותך?

"המחקר שבו מדובר נוהל על-ידי חמש נשים החוקרות את השפעת חסר ויטמין D על בריאותם של גברים עובדי תעשיית ההייטק. עד היום אין מספיק עבודות מחקר בנושא זה. מרבית העבודות עד כה התמקדו בהשפעת הטיפול בוויטמין D על אוסטיאופורוזיס ושברים בקרב נשים ובקרב קשישים בכלל. המחקר מומן באמצעות מענק תחרותי של משרד התמ"ת.

ההיסטוריה האנושית רצופה דוגמאות של חדירת רעיונות קיצוניים, שתחילה נראו הזויים או מגוחכים עד שהתבססו במרחב חייהם של עמים. היו רבים ששילמו בחייהם על כך"

"נתאר מצב אפשרי שבו בוועדת המענקים יישבו רק גברים מטעמם של מקבלי ההחלטות המדירים נשים. הם עשויים לומר שלא יעלה על הדעת להעניק מענק מחקר לקבוצת נשים שיחקרו את בריאותם של הגברים ולקבוע כי מענק כזה יכול להינתן לגברים בלבד."

זה מדאיג אותך?
"הסיטואציה הזאת, שהיא בהחלט אפשרית, מפחידה אותי. חלקתי את מחשבותיי בנושא הזה עם כמה עמיתים ועמיתות לעבודה. אחת מהן אף סיפרה כי הייתה בהרצאה לציבור הרחב שארגנה עיריית חיפה, ושם ביקשו מהנשים לשבת מאחור. אנחנו רואים כיצד לגופים רשמיים וממלכתיים חודרים אנשים המחזיקים דעות וגישות שאסור בשום פנים ואופן להשלים עמן. יש למגרן ומייד. אחרת יתבססו, ואז יהיה קשה עוד יותר לבטלן. ההיסטוריה האנושית רצופה בדוגמאות של חדירת רעיונות קיצוניים של יחידים או של קבוצות-קצה קטנות, שתחילה נראו הזויים או מגוחכים עד שהתבססו במרחב חייהם של עמים. היו רבים ששילמו בחייהם על כך".

אם באותו טקס ממלכתי שבו הוענקו הפרסים והתעודות לחוקרות המצטיינות ברפואה לפחות אחת מהן הייתה מסרבת להסכים לכך, ייתכן שתמונת המצב באותה התרחשות הייתה שונה

איך את מתייחסת עכשיו לטקס הענקת הפרסים לחוקרות?
"אם באותו טקס ממלכתי שבו הוענקו הפרסים והתעודות לחוקרות המצטיינות ברפואה לפחות אחת מהן הייתה מתעשתת לרגע, מתגברת על המבוכה ומסרבת להסכים לכך, ייתכן שתמונת המצב באותה התרחשות הייתה שונה. אנחנו לא מצפים במאה ה-21 שבן אדם משכיל בסיטואציה ממלכתית יתקל בהדרת נשים".

לפני ימים אחדים דווח על ועדה של שרים שצריכה להתמודד עם הדרת נשים.
"אכן, בימים האחרונים דווח שכונסה ועדת שרים בראשות לימור לבנת, שרת התרבות, וזו אמורה הייתה לדון בנושא הדרת נשים, אבל סיכום הדיון הזה היה שתוקם ועדה. כלומר, מעשית יצרו עוד דבשת לגמל. אז מה שנקבל זו מדינה שיש בה חוות גמלים מרובי-דבשות מרוב ועדות".

מה ציפית שיקרה בדיון שכזה?
"אני הייתי מצפה שהדיון בוועדת השרים יסתיים בשורה של הנחיות אופרטיביות לביצוע מיידי. בשביל קבלת הנחיות כאלו לא צריך עוד ועדה. הייתי מצפה שיוחלט על הקמת ועדת מעקב בעלת סמכויות למיגור מיידי של כל ביטוי של הדרת נשים במערכת הממלכתית והציבורית".

מדוע שאיגוד הרופאות לא יפתח במאבק בנושא ההדרה?
"ראשית, הדרת נשים ברפואה היא בינתיים תופעה מוגבלת ומעטות מודעות לכך. שנית, כשמדובר בנשים משכילות, העובדות בעבודה תובענית ומחייבת כמו רפואה, יש כנראה קושי לארגן אותן למאבק ציבורי רחב היקף. המספר המרבי של רופאות הרשומות כחברות באיגוד בכל הזמנים, הוא  כ-400 רופאות. זה מעט מאוד. לא ברור מדוע קשה לרופאות לשלם מס חבר בסך 50 שקל ולהימצא בגוף מאורגן, ואז כשצריך אף לצאת למאבק. רק בהסתדרות האחיות, ככל שאני מכירה זאת, ההתארגנות שלהן אכן מצליחה.

"עם זאת, כאשר היו פניות שדרשו טיפול מיידי שלנו בבעיות שהציגו רופאות, כגון אי-כיבוד סעיפים בהסכם העבודה לגבי יציאה לחופשת לידה או כאשר היה צורך לטפל בתלונה על הטרדה, כולל הטרדה מינית – ההתערבות של האיגוד הועילה באופן מיידי. זכויות העובדות כובדו, והמטריד סולק מהעבודה או נגזר עליו שלא לעבוד עוד עם נשים. נראה שאצלנו, עד שהנעל לא לוחצת חזק מאוד – עמיתותיי הרופאות לא מתעוררות".

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  איגוד הרופאות,  פרופסור צופיה איש שלום,  הדרת נשים,  הטרדת נשים,  ההסתדרות הרפואית בישראל
תגובות
חן
21.12.2011, 00:43

כל הכבוד!

אהרון תומר
21.12.2011, 19:52

למרבית הצער לא שיגעון יש כאן אלא תוכנית מחושבת היטב שתכליתה לשעבד העם העובד והמשרת לפרנסה והגנה של הממסד הדתי במדינה. ממסד העומד להוות רוב מוחלט של האוכלוסיה בעוד 12-13 שנים.
דיקטטורה דתית נצלנית זו מתאפשרת על ידי המנהיגות הפוליטית החילונית - שהיא מוכרת למעשה את העם לממסד הדתי בטענות שווא של הסכם קואליציוני – שמהותו שלמונים וויתורים על חשבון העם – מעשים אשר הינם בעליל בלתי מוסריים ובלתי חוקיים (גם אם יורמו 61 ידיים).
העם המשועבד-שותק זה שנים רבות, וכמאמר שקספיר במחזה יוליוס קיסר: באשר אנו איילות הוא אריה.
כמו בכל מדינה מערבית מתוקנת יש להפריד הדת מהמדינה - ולהשאירה לעניין אמוני בלבד למאמינים ולא קרדום לחפור בו זהב כפי המצב היום.
כיום המגזר הדתי מהווה כבר רוב מוחלט בגני הילדים- ר' סטטיסטיקה של משרד החינוך. בתוך 12-13 שנה בוגרים אלה יהוו רוב הבוחרים, והמדינה הציונית תיהפך לדתית פונדמנטלית - בדומה אירן.
זה הזמן לקום ולומר די!
בעוד 10 שנים האומר זאת תישלל ממנו אזרחותו - ויצטרך לעזוב את הארץ.
העם העובד והמשרת - השופך גם דמו להגנת המשתמטים - הוא "חמורו של משיח"-אשר על גבו ישא את מגש הכסף עליו תוגש מדינת ישראל - מתנת חינם למגזר הדתי.
למי שדואב ליבו למתרחש-זה הזמן להתקומם ולומר די!

פרופ' אהרון תומר

דר' לביא קליין
22.12.2011, 08:22

צופיה מורתי ועמיתתי, כולנו המומים לא רק מהתופעה החדשה של אפליית נשים (הדרה היא מילה מכובסת לטעמי), אלא מהשתיקה של הציבור השפוי שלנו, הוא הציבור החילוני. לידיעתך, האפלייה כבר קיימת בבית שלי ושלך: הטכניון מפריד בין נשים וגברים במכון הכושר. את, כפרופסור חבר בטכניון, חייבת להמשיך ולפעול על מנת לשרש את התופעה ממוסד מכובד זה שזכה לאחרונה להקים קריה אקדמית בניו יורק. האם גם שם תתקיים הפרדה בין המינים? תמהתני.

יהושוע
22.12.2011, 14:55

הם לא משרתים בצבא, לא משלמים מיסים לעיריה או למדינה, מביאים ילדים לעולם בלי חשבון, ממומנים ע"י כספים מהקופה הציבורית אליה הם תורמים מאומה, מדכאים את נשותיהם וילדותיהם, מונעים מאיתנו תחבורה ציבורית, רכבת, וטיסות בשבתות וחגים (ותורמים לעלייה במספר תאונות הדרכים) , מונעים מאיתנו בילויים ופתיחת מקומות בילוי בשבת ובחגים, כופים על סגירת חנויות מזון בבתי חולים כבר בימי שישי בצהריים עד יום ראשון ואין אפשרות לרופאים ולצוות הסיעודי לאכול כראוי, מונעים חנויות למכור מזון איכותי ללא תעודת הכשרות הנאלחת שלהם, מתפרעים ועורכים פוגרומים במתנגדיהם ועוד הם מעזים לנהל לנו את החיים. די!!!! הם המיעוט במדינה, פחות מ-9% מהאוכלוסיה ואנו נכנעים לנבערים הללו. אנחנו נקבע להם ולא ההיפך! כל איש בתחום עיסוקו, רשאי על פי זכותו הדמוקרטית לא לספק שירות לאותם טפילים חברתיים וכלכליים. עלינו להקיא אותם מתוך החברה התרבותית. או אז הברירה שתהיה בפניהם היא או להשתלב בשוק העבודה ולמלא אחר כל חובות האזרח במדינה או שיהגרו לחצרות שלהם בחו"ל. אם אנחנו לא נוכל ליסוע ברכבת בימי שישי ושבת, אז הם לא יוכלו להשתמש ברכבת בכל שאר ימות השבוע. אם אנחנו לא נוכל לפתוח בתי עסק וקניונים בשישי ושבת, אז הם לא יוכלו להכנס ולהנות מטוב הסחורה בהם בכל שאר ימות השבוע. אם הם לא ממלאים אחר חובות האזרח, אז אין להם זכות לבחור או להבחר לכנסת ואין להם זכות להשפיע.

שולמית קיסרי
24.12.2011, 15:46

זה שנים שכפיה דתית משתוללת בישראל ואף אחד לא פוצה פה . אלעל, שלטי חוצות, כל בעל כובע שחור הוא רב, אלפי תלמידי ישיבה בעלי זכויות יתר, אלפי אברכים שלא מתגייסים לצבא, יתולים עם צואה על נהגים בירושלים בשבת. עכשיו עניין הנשים שאף הוא היה תמיד כאן תפש תאןצה בכל התחומים . הפעם לא נשתוק כי בקרוב יקימו ועדה כמו חעדת טרכטנברג שתהייה שווה בדיוק כמו ועידת טרכטנברג שכן וכיה+ מריחה. המחאה שלנו צריכה להיות ארוכה ובלתי מסתיימת לא משהו פרווה. צרפו אותי בבקשה, בנות לפעילות נגד כפיה ושלטון החרדים ושאר הדתיים המתשלטים על חיינו החילוניים והמוקרטים.

ליאורה גולדמן
24.12.2011, 19:20

המגמה מפחידה. הדרת האחר , ועכשיו גם נשים לא משנה לאיזה סקטור או עיסוק הן שייכות , הופך להיות יותר ויותר חלק מהתרבות שלנו.

ד"ר מיכאל אומנסקי
24.12.2011, 20:43

"יהושוע" ,על תפחד-ישר וקנה :"נכניס אותם לגולאג...?
לא סתם פחדת לכתוב את שם שלך...
עם תגובות כאלה לא צריך "מאין קאמפ"...

אין לי שום סנטימנטים לסגן השר. ואמירה "שרופאים בשביתה -פחות חולים מתים" - לא עושה כבוד למי שאמר את אותה...
אבל שינאה והסתה ארסית שחדרה אף לאתר שלנו המקצועי -זה באמת מפחיד אותי...
אין איום מאירן, אין סוריה ,אין מחבלים ,אין טילים, אין חיזבאללה - חרדים זה מה שמפחיד ?
קצת פרפורציות, קולגות יקרות ויקרים .

לרופאות שזכו יש לי להגיד רק דבר אחד "יישר כוח ,כל הכבוד.

ד
25.12.2011, 18:38

מר אומנסקי הממש לא נכבד אני כל כך מקווה שהשם שלך הוא מקרי ושאינך שייך בשום צורה למשפחת זוכה פרס הנובל. אם כן זוהי בושה לפרס הנובל...
אין דבר יותר גרוע מאנשים שהורסים את המאמץ המשותף שלנו מבפנים. אנשים שפוגעים באחדות שלנו ובתרומה המשותפת שלנו בשם "מלחמה באוהלה של תורה" שאף אחד לא ביקש מהם ללחום בה, בשם מציצת הדם ל"גויים" תוך שיכחה שבעצם מדובר ביהודים כמותם, תוך כפיה דתית והחלטה "פה אחד" מה נכון ומה לא נכון כאשר בעצם מדובר בדת שאינה מסיונרית מטבעה כלל ועיקר ולא דוגלת כלל בלהכתיב לאחרים את אורחות חייהם.
אז כן, האיראנים מבחינתנו הרבה פחות בעייתיים משום שמה שישמיד אותנו אלו אנחנו עצמנו, מבפנים. אין לי שום התנגדות שציבור שלם יחיה עם העקרונות של "כבוד בת המלך פנימה". לנשים נחותות שכל זו דווקא צורה נהדרת לחיות. הן תמיד יכולות בלב ליבן להגיד שלדחוף סמרטוט למקומות אינטימים פעם בחודש זו חובתן הלאומית וזה מה שיעשה את עם ישראל לעם סגולה. זה קל מאוד ומקל על כל הבינוניים והבינוניות באשר הם והן.
אני לכשעצמי חושבת שלהשביח את עצמי ואת ילדיי, לחנך אותם כיאות לתרום להיות חזקים, שאפתניים לא יללניים ולא מוצצי דם זו התרומה האמיתית למדינה.
ואתה דמגוג פופוליסטי ועלוב נפש לכן, אין זה מפתיע שאתה בחרת דווקא לא להסתתר ולהבליט את שם המשפחה שלך...

יוסף טל אבוטבול
25.12.2011, 12:05

בהקשר לתגובות ,אני כאדם דתי ירא שמים גם כן מתעב את התופעה של הדרת נשים ,של אי תשלום מיסים,אי שירות צבאי שינאת הציונות שסותרת את הבקשות האין סופיות מהחרדים למדינה .אך יש להפריד בין התופעה הבילתי מוסרית הנ"ל לבין כבוד בוראנו ,אשר מצווה אותנו בשמירת שבת ,וכמדינה יהודית אשר קיימת בניסיי הקדוש ברוך הוא הרי לא יתכן שאנו המיעוט מוקפים באויבים אלפי שנים ובכל זאת קיימים ומצליחים להגיע להישגים הגבוהים ביותר בעולם בתחומי הרפואה,המדע,האקטרוניקה ועוד הכל בזכות בוראנו שדורש דבר אחד"שבת" ,אז גם אם עדיין לא סופקתם באמונה עדיין השאירו מקום אולי (אני בטוח) נתעורר ונבין ,ומיסעדות ותחבורה ציבורית איננה כפיה אלה הודייה וכבוד לבוראנו ,ובעינין התופעה המיתגברת של החסידויות למינהם יש לשלול ממישתמטי שירות הצבאי את זכות הבחירה וכך גם ראשי הממשלות לא יתמכו בהם ובדעותיהם כי אז לא יחושב אינטרס פוליטי.
בכבוד רב יוסף טל ברצלונה

יוני
25.12.2011, 13:40

מצטרף..

חנה קטן
25.12.2011, 14:38

לצערי, אני לא מקבלת כל עידכון לגבי פעילות האגוד, למרות שהייתי בין הראשונות שהצטרפה, לפני שנים.
אשמח לקבל את המייל של האיגוד וטופס הרשמה.
חג שמח!

Dr Irit Schoen
25.12.2011, 16:02

מצב הדרת הנשים ממש מדאיג. אם גם לאקדמיה וגופים ממלכתיים זה הגיע - אנא אנו באים.
יש להתארגן, למחות ולעצור את התופעה ומיד !
מפחיד לחשוב שאנו צועדים לקראת מצב של אפלייה חשוכה, בעוד אנו הופכים למיעוט הנושא בעיקר העול (צבא, עבודה ומיסים).

ד"ר אירית שן