חדשות

"הדסה" עין כרם: נפתחה מרפאה חדשה לבריאות הנפש של האשה

בית החולים מסר כי המרפאה תציע טיפולים בתסמונות הנפשיות הקשורות בפריון, ביניהן אובדן הריון או דיכאון לאחר לידה

מרפאה ייעודית חדשה בתחום בריאות הנפש של האשה נפתחה במרכז הרפואי "הדסה" עין-כרם, כחלק מהמערך הפסיכיאטרי בבית החולים הירושלמי. את המרפאה מוביל פרופסור רונן סגמן, מנהל המרפאה הפסיכיאטרית ב"הדסה" ומומחה בטיפול תרופתי בתחום הזה. לצדו מנהלים את המרפאה גם ד"ר ענבל ראובני, פסיכיאטרית בכירה ויועצת למחלקות הנשים בהדסה והפסיכולוגית הבכירה ד"ר לאורה קנטי. בית החולים מסר, כי זו המרפאה הראשונה מסוגה בירושלים.

המרכז הרפואי "הדסה" עין כרם (צילום: יח"צ)

המרכז הרפואי "הדסה" עין כרם (צילום: יח"צ)

הצורך במרפאה ייעודית זו, מסר בית החולים, "נובע מההבנה כי במעגל חיי האשה מתרחשים תהליכים ושינויים שהיא עוברת מבחינה ביולוגית, הורמונאלית וסביבתית-חברתית, המביאים לשינויים נפשיים, ביניהם חרדה, דיכאון או קשיי תפקוד אחרים".

פרופסור סגמן מסר, כי נסיבות השינויים הנפשיים יכולות להיות רבות: הריון או סיבוכיו, טיפולי פוריות ואובדן הריון, לידת פגים או ילדים עם לקות, הפסקה מוקדמת של המחזור החודשי, מנופאוזה ועוד. לדברי ד"ר ראובני, "עבור נשים רבות המרפאה מהווה כתובת לטיפול בתסמונות נפשיות המלוות אותן, לעתים גם לאורך שנים, ושלא נמצא להן כל מענה או אפילו איתור ואבחון ראשוני נכון של הבעיה. עד כה, טופלו חלק מאותן נשים, לפחות בירושלים, במרפאות הקהילתיות ואצל רופאי משפחה"

ד"ר ראובני מסייעת לאתר נשים הזקוקות לפתרונות נפשיים ומהווה גם גורם מקשר בשמירה על הרצף הטיפולי בין המרפאות השונות. "במקרים הפחות טובים נשים אלו כלל לא אובחנו כסובלות מאיזושהי בעיה נפשית ולכן בוודאי שלא הגיעו לטיפול הנכון עבורן", אמרה.

פרופסור סגמן, העוסק בחקר הגורמים המולקולריים לדיכאון שלאחר לידה בנשים, צבר ניסיון רב-שנים בטיפול בנשים עם שינויים הורמונליים וההשפעות הנפשיות של שינויים אלה. לדבריו, "מצבי דיכאון הם הרבה יותר שכיחים בנשים מאשר בגברים, זאת בשל העומס ההורמונלי הרבייתי, ולכן יש צורך במרפאה ייעודית דווקא לנשים. ההשפעות הנפשיות עשויות לבוא לידי ביטוי כבר מתקופת תחילת המחזור בתסמונת הקדם-וסתית, ובהמשך במצבי דיכאון וחרדה השכיחים בהריון ולאחר הלידה ושוב לאחר הפסקת המחזור".

"אף שדיכאון שלאחר לידה", הוסיף פרופסור סגמן, "מהווה את הסיבוך הרפואי השכיח ביותר בקרב נשים לאחר הלידה, כיום מרביתן כלל אינן מגיעות לאבחון ולטיפול נאותים, עקב שילוב של חוסר מודעות וחסמי תיוג".

בנוסף לסבל ולפגיעה התפקודית לאם, מחקרים ארוכי-טווח מצביעים על הופעת עיכוב התפתחותי בילדים לאימהות שסבלו מדיכאון לאחר לידה שלא טופל. "התחום הזה איננו מקבל כיום מענה מספק, עד כדי כך שמשרד הבריאות הוציא רק לפני מספר חודשים חוזר ארצי, הקורא לאיתור יזום של נשים הלוקות בדיכאון סביב ההיריון והלידה", מסר פרופ' סגמן.

נושאים קשורים:  חדשות,  הפלה,  המרכז הרפואי "הדסה",  נשים,  בעיות נפשיות,  דיכאון אחרי לידה
תגובות